Hamownie podwoziowe, dostępne dla każdego kierowcy, w swoich ofertach posiadają kilka typów ze względu na rodzaj przeprowadzanych badań. Najczęściej wykorzystuje się hamownie inercyjne, nie przynoszą one jednak zbyt dokładnych wyników. Czas trwania takiego testu jest zbyt krótki, by każdy silnik osiągnął maksymalną moc. Dla kierowców, którzy pragną poznać realne osiągi swojego pojazdu, na które wpływają warunki atmosferyczne, powinien wybrać hamownie z obciążeniem.
Działanie hamowni z obciążeniem
Ten typ hamowni charakteryzuje się znacznie dokładniejszymi testami przeprowadzanymi na silniku. Dodatkowym elementem pojawiającym się wśród sprzętu jest hamulec elektrowirowy, który ma za zadanie przyhamowywać pojazd w określanych momentach. Takie badanie wykazuje znacznie bliższe wyniki rzeczywistym, ponieważ wydłuża się czas trwania testu, dzięki czemu silniki z turbiną swobodnie mogą się rozpędzać, by wykazać maksymalne osiągi. Poza tym sterowanie obciążeniem dostosowane jest do mocy silnika badanego pojazdu, co pokaże moc oraz moment obrotowy z uwzględnieniem aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Hamownia obciążeniowa powinna być wyposażona w odpowiedni sprzęt pozwalający nie tylko zabezpieczyć pojazd, ale również oprogramowanie, do którego wprowadza się temperaturę oraz ciśnienie. Cały proces rozpoczyna się wjazdem samochodu na specjalnie rolki. W tym czasie zostają one odpowiednio obciążone, by silnik musiał zużyć więcej mocy wprawiając je w ruch. Taki pomiar polega na zrównoważeniu siły pojazdu za pomocą wcześniej wspomnianego hamulca elektrowirowego i wyliczeniu mocy na podstawie danych przedstawionych na ekranie komputera. Ceny rynkowe za takie badanie wahają się w zależności od typu napędu pojazdu oraz maksymalnej mocy silnika. Mało która z typowych hamowni wyposażona jest w sprzęt pozwalający testować osiągi samochodów sportowych. Właściciele takich pojazdów powinni zapoznać się z ofertą hamowni obciążeniowych w swojej okolicy, być może która jest w posiadaniu sprzętu do aut modyfikowanych.
Chcąc zapoznać się z osiągami swojego samochodu warto rozpocząć najpierw od hamowni inercyjnej, dopiero później testować inne sposoby obciążania silnika. Nigdy nie wiadomo w jakiej kondycji jest silnik, a nadmiernym zużyciem siły można doprowadzić do uszkodzeń.